Sfeerbeeld festival |
Beschrijving festival
Het WNF gaat volgende zomer een nieuwe actie campagne opzetten onder hun thema
oceanen en kusten. Om mensen hiervan bewust te laten worden en actief deel te
laten nemen hebben zij een samenwerkingsverband opgezet met de gemeente Schouwen-Duivenland
om daar het festival dat bij deze nieuwe campagne hoort te laten plaatsvinden.
De bedoeling hiervan is dat mensen zich gaan interesseren voor het thema en het
WNF gaan helpen door middel van donaties en/of inschrijvingen. Alle winst die
het festival opbrengt gaat uiteraard naar het WNF en zal voor hun thema oceanen
en kusten ingezet worden.
Wat het WNF bereiken met dit festival is dat
mensen zich meer bewust gaan worden van hun omgeving. Om dit een beetje
concreet te houden is er gekozen om het
festival zich te laten focussen op het welzijn van zeeën / oceanen zodat het
aansluit bij de campagne. Uiteindelijk moeten de festivalgangers zich bewust
zijn geworden van hoe slecht het momenteel met deze zaak gesteld is en dat zij
zich gaan inzetten om hier wat aan te
doen. Hun wordt dat duidelijk gemaakt op een leuke en interactieve manier, dus
met muziek, workshops en optredens van artiesten.
Het festival zelf zal op het strand
plaatsvinden met de Polynesische cultuur als hoofdthema. Op het strand zullen
de mainstage en de belangrijkste optredens en workshops te vinden zijn. Op de
grasvelden naast het strand zijn de camping, sanitaire voorzieningen, eetgelegenheden
en kleinere podia.
De optredens zullen bestaan uit traditionele vuurdansen en oud Polynesisch
theater. Op de mainstage zullen de bands die het WNF in overleg met de gemeente
Schouwen-Duivenland regelt gaan spelen. De workshops zullen vooral in de middag
plaatsvinden en hebben vooral een leerzaam doel.
Bij de strandtentjes en kraampjes (eetgelegenheden) zullen alleen fair trade
producten of producten met een MSC en ASC keurmerk verkocht worden en ook deze
zullen betrekking hebben op het Polynesische thema.
Verder zullen er op het strand ook nog verschillende andere activiteiten te
doen zijn zoals beachvolleybal en het opgraven van (nep) schildpadeieren
waarbij degene met de meeste eieren een prijs zal winnen maar waar dan ook duidelijk
zal worden gemaakt dat de winnaar in dezelfde positie staat als een stroper.
Doelgroep
De doelgroep zal bestaan uit
jongeren/jongvolwassenen van 18 tot ongeveer 35 jaar. Mensen die al lid zijn
van het WNF (of een ander doel dat zich inzet voor het verbeteren van onze
leefomgeving) en al bezig zijn met het “fair”leven. Zij nemen vaker het
openbaar vervoer of de fiets en kopen uitsluitend fair trade of biologische
producten. Maar ook voor mensen die geïnteresseerd zijn in het verbeteren van
hun leefomgeving komen naar dit festival. Deze mensen hebben en willen ook best geld
uitgeven aan een product waarvan ze zeker weten dat het op een eerlijke/goede
manier tot stand is gekomen. Tevens hebben zij een vrije
manier van denken maar staan sterk achter hun eigen idealen en wensen.
IJkpersonen
Dit is Dennis, hij is 28 jaar oud woont sinds
een jaar samen met zijn vriendin Sanne en werkt als consultant bij Philip
Sidney in Delft waar hij en Sanne wonen. Omdat Dennis zo’n 45 minuten van zijn
werk woont neemt hij de trein naar zijn werk en op woensdag gaat hij carpoolen
met zijn collega Erik. Dennis heeft in tegenstelling tot zijn vriendin Sanne
geen auto omdat hij vind dat deze het grootste probleem zijn voor het opwarmen
van de aarde, hij probeert Sanne ook vaak te overtuigen haar auto weg te doen. Dennis is sinds zijn 19e donateur
van het WNF en geeft per maand zo’n €10,- aan de stichting. Hij doet dit omdat hij het belangrijk
vindt dat iedereen zijn steentje bijdraagt om de wereld te behouden. Tevens is
Dennis vegetariër en eet dus geen vlees. Dennis probeert zoveel mogelijk
biologisch voedsel te kopen maar vindt de hoge prijs een groot struikelblok.
Ook stemt hij sinds 2009 op Groenlinks. Op maandag- en donderdagavond kun je
Dennis vinden bij zijn cursus Spaans. Hij wil op zijn 30ste graag
een reis maken naar Panama omdat zijn verre voorouders daar vandaan komen en
vindt het handig als hij de lokale taal spreekt van het land waar hij zo’n half
jaar zal blijven. Verder is Dennis een geboren kok en vindt de kleur oranje een
vreselijke kleur.
Hiernaast
zie je Petra, zij is 22, woont nog bij haar ouders en volgt een opleiding tot
kapster. Petra is nog single en is van plan om over een jaartje op haar zelf te
gaan wonen. Momenteel woont ze in Zierikzee maar wil graag verhuizen naar de
grote stad. Van huis uit heeft Petra meegekregen om altijd fair trade producten
te kopen en gebruiken. Zo heeft zij alleen maar kleding van Kuyichi, watMooi,
People Tree en Waschbar. Verder heeft Petra niet zoveel met het hele “groene
wereld idee” maar ze snapt dat sommige mensen, waaronder haar ouders, zoveel
mogelijk willen doen om het milieu en de wereld te beschermen. Om toch een
klein beetje bij te dragen aan dit ideaalbeeld pakt ze altijd de fiets om naar
haar studie te gaan en wil ze graag geven aan een goed doel maar ze weet niet
goed welke. Petra heeft een passie voor paardrijden en schilderen en probeert
daar zoveel mogelijk tijd aan te besteden waardoor ze nu geen tijd heeft voor
een relatie. Petra ziet zichzelf over 10 jaar als een leuke, lieve moeder van 3
kinderen met een leuke, lieve man en een kat die Karel heet.